Stek

Lagade en supergod middag idag på fransyska och jag måste dela med mig av receptet. En riktig tio-poängare och jag kände att jag fick många vuxenpoäng. Tyvärr glömde jag av att fota rätten.....

Stek
1 kg
2 msk mjöl
2 tsk salt
2 krm vitpeppar
5 dl vatten
1 st
10 st hela kryddpepparkorn
2 msk
2 st lagerblad
1 msk vitvinsvinäger
1 msk sirap

Sås
3 msk mjöl
1 skvätt
4 dl
3 dl grädde

Tillagning
Häll margarin i en het stekgryta. Ev. putsa till köttbiten. Bryn steken runt om tills den fått en fin yta. Blanda mjöl, salt och vitpeppar i en kopp. Strö över steken runt om. Häll i vattnet samt lök, kryddpeppar, lagerblad, vitvinsvinäger, sirap och kalvfonden. Kokas i ca. 1,5 - 2 timmar tills köttet blir mört och fint. Rör om och vänd på steken då och då. Ta ur steken när den är färdig och sila skyn.

Sås.
Ställ grytan på värme och häll i margarin, rör ut mjölet och tillsätt den silade skyn. Koka upp och späd tills den har en bra konsistens. Bör kokas minst 5 minuter så att det inte smakar mjöl. Tillsätt grädde och ev. soya för att göra såsen lite mörkare, smaka av med salt. Skär upp steken i tunna skvor, severa med kokt potatis och grönsaker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0