Falukorvsgryta med honungsäpplen

Jag måste dela med mig av ett av mina favoritrecept på vardagsmat. Jag verkligen älskar detta, trots att jag inte är något stort fan av korv.



Ingredienser

800 g potatis
2 gula lökar
500 g falukorv
2 äpplem
2 msk olivolja
1/2 hönsbuljongtärning
2 msk flytande honung
1 msk senap
1/2 dl russin (dessa hoppas jag över ibland)
1 dl vatten
1 dl mellangrädde
1 krm svartpeppar
1/2 dl strimlad persilja (jag brukar fuska med den frysta varianten)

Gör så här

1. Koka potatis. Skala och skär gula lökar i smala klyftor.

2. Dra av skinnet, dela och skär falukorv i bitar.

3. Dela, klyfta och kärna ur äpplen.

4. Fräs löken mjuk i olivolja 3-4 minuter. Tillsätt korven och äppelklyftorna, smula över hönsbuljongtärning. Fräs ytterligare 2-3 minuter.

5. Tillsätt honung, senap, russin och vatten + mellangrädde. Sjud under lock/aluminiumfolie ca 2 minuter.

6. Smaka av med svartpeppar. Blanda i strimlad persilja.

Servera med den kokta potatisen.


Kommentarer
Postat av: Susanne

Falukorv som är sååååå gott! Kan man få beställa detta till lunch/middag nästa gång man kommer på besök? :)

2012-03-29 @ 20:17:31
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/
Postat av: Malin svarar

Självklart! Det bjuder jag på när du kommer :)

2012-03-29 @ 20:32:18
Postat av: Hanna Z

Men åh. Det måste vara det värsta, att förlora en förälder, eller syskon. Iris var ju ändå gammal, hade velat dö länge så det är ändå skönt att tänka att det bara var en befrielse för henne. Det gör det hela lite lättare.

Mangosmoothie är supergott! Men hallon är nog min favvo... :)



Åh det DÄR såg gott ut. Vi som älskar korv här hemma, kanske ska testa det där imorgon, har en tinad falukorv i kylen, hihi

2012-03-29 @ 21:56:14
URL: http://hannaz.se
Postat av: Hanna Z

Haha, lite sådär kan jag med vara.

Ja, eller så blir det korvstroganoff, tänkte inte på att det var fredag så det blir nog till att göra matlådor och äta nåt "fredagsaktigare" senare ikväll. Den där rätten känns som godast att äta nylagad. Men jag har sett till att spara receptet, får testa nästa vecka annars! :)

2012-03-30 @ 11:28:18
URL: http://hannaz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0