Potatismoussaka

Idag gjorde jag en riktig storladdning av potatismoussaka. Det blir ganska mycket när man gör den och den är super att frysa in som matlåda. Jag har gjort denna ett flertal gånger och jag verkligen älskar den. Så vill ni testa något gott så rekommenderar jag detta recept:

Potatismoussaka

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk matolja
500 g blandfärs
2 burkar (à 400 g) krossade tomater med örter
salt och svartpeppar
rivet skal av 1/2 citron
1,2 kg potatis, fast sort
2 paket (à 2 1/2 dl) ostsås
200 g fetaost
oregano eller rosmarin till garnering

 

Smörj en liten långpanna (cirka 20x30 cm) eller en ugnssäker form. Skala och hacka löken. Pressa vitlöken. Hetta upp olja i en gryta eller stekpanna. Fräs lök och vitlök blank i oljan. Smula ner färsen och fräs under omrörning tills färsen är grå. Häll på tomatkross och koka upp. Smaka av med salt, peppar och citronskal. Sätt åt sidan.

Skala potatisarna och skiva dem på matberedarens hyvelskiva. Eller skär lövtunna skivor med kniv. Häll ena paketet (2 1/2 dl) av ostsåsen i formen. Lägg i en tredjedel av potatisarna. Bred köttfärssås över. Smula hälften av fetaosten över. Täck med en tredjedel potatis och resten av färsen ovanpå. Lägg på resten av potatisarna. Toppa med resten av ostsåsen och smula över resten av fetaosten. Grädda moussakan på nedre falsen i 200 grader cirka 1 timme. Lägg över papper om ytan mörknar för fort. Låt rätten stå 10 minuter före servering. Garnera med färska örter. Servera sallad till


Kommentarer
Postat av: Madde

Nu gjorde du mig hungrig:) Det där är ett recept jag ska prova. Tror vi skulle gilla det alla fyra faktiskt!

2011-01-20 @ 21:26:36
URL: http://tildesmamma.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0