Kycklingburgare

Igår kväll blev jag bjuden på middag hos Annika och Johan. Tusen tack för det! Kunde inte komma mer välbehövligt när jag var toktrött och givetvis inte hade planerat vad jag skulle äta. Stod precis med en burk makrill och tänkte koka nudlar när Annika ringde och frågade om jag ville komma förbi.

Hon lagade urgoda kycklingburgare, galet goda.
Här kommer både bildbevis och recept som är hämtade från Annika.



Kycklingburgare med mangosås

3 kycklingfiléer
1 ägg
1 dl hackad färsk koriander
2 små finhackade salladslökar
salt, peppar

Mangosås:
1 mogen mango
1 limefrukt
1 chilifrukt
1,5 dl turkisk yoghurt
salt, peppar

Skala och hacka mangon i små bitar. Riv skalet av en lime och finhacka chilin. Blanda allt i en skål tillsammans med yoghurten. Pressa i limesaft. Smaka av med salt, peppar.

Mixa kycklingfiléerna till en färs. Tillsätt ägg, koriander, salladslök, salt och peppar. Forma färsen till burgare och stek dom i smör på medeltemperatur i ca 5 minuter per sida, eller tills kycklingen är genomstekt.

Servera kycklingburgarna med Friscobröd, romansallad, rödlöksringar, tomatskivor och mangosås


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0