Älskade mamma



Idag är det 10 år sedan min älskade mamma gick bort i cancer. 10 år...Det känns helt overkligt att det gått så lång tid, det känns fortfarande så nära på något sätt.

Två veckor tidigare hade mamma helt plötsligt fallit ihop hemma, och blivit förlamad på vänstra sidan av kroppen. Hon blev hämtad av ambulans och de gjordes en massa tester. De konstaterade att hon hade fått cancer, en tumör i hjärnan som klämde, men att det troligen skulle gå att behandla i Uppsala. Så vi gick och väntade på att hon skulle få förflyttas dit. Jag var mitt uppe i värsta tentaperioden på min c-kurs i marknadsföring uppe i Luleå och jag minns hur jag och mamma diskuterade om jag skulle komma ner till Västerås. Hon tyckte inte det var någon panik utan att det var bättre att jag gjorde klart mina tentor. Så jag var kvar ett tag i Luleå, men efter ett tag klarade jag inte att vara så långt borta och flög hem den 1 mars så jag skulle få vara med henne.
Jag kommer ihåg mammas oro över att hon kanske inte skulle kunna gå igen och hur hon då inte skulle kunna flytta hem till vår lägenhet som låg tre trappor upp. Vi gjorde planer för sommaren och hur jag skulle köra henne i rullstol. Hela lördagen var jag där hos henne och på kvällen när jag skulle gå så berättade hon att hon tänkte se på Vasaloppet dagen därpå. Jag lovade att komma tillbaka kring lunch dagen därpå.

Jag minns så väl förmiddagen söndagen den 3 mars 2002, Vasaloppet stod på i bakgrunden när de ringde från sjukhuset. De berättade att mamma hade hamnat i koma och att vi var tvungen att skynda oss in till sjukhuset. Läkaren berättade också att de hade fått fler provsvar på morgonen och att de då framkommit att huvudtumören inte satt i huvudet, utan i lungan. Och den var stor som en knytnäve. Den hade spridit sig vidare till huvud, njure och levern.
Jag minns hur fruktansvärt liten mamma såg ut där hon låg i sin sjukhussäng, som en liten ynklig fågelunge.
Jag, Magnus och pappa var vid hennes sida, höll hennes hand och pratade med henne. Om hon hörde oss vet jag inte, men jag fick ändå känslan av att hon kände att vi var där. Vi hade väl hunnit vara hos henne ungefär en timme när jag återigen kramade om henne. Då drog hon sin sista suck och dog i mina armar. Den paniken jag kände, kan jag inte beskriva med ord. Jag rusade ut i korridoren och bara skrek på läkare och sköterskor, och jag minns hur sakta de reagerade och hur förbannad jag var. De hade väl redan insett att det inte fanns något de kunde göra. På 14 dagar förändrades mitt liv radikalt. Min mamma blev bara 55 år gammal.

Jag saknar mamma något vansinnigt. Vi pratade med varandra dagligen i telefon, och ibland pratade vi flera gånger per dag. Jag kan fortfarande komma på mig själv att vilja ringa henne och berätta både det ena och andra. Och jag vill ju så gärna att hon skulle fått träffa Fredrik... Men mitt i all sorg så minns jag alla underbara minnen vi trots allt har hunnit få tillsammans, stort som litet. Alla dina roliga och flummiga kommentarer...och vet du vad, jag är precis likadan som du nu.

Älskade fina mamma. Hoppas du har det bra där du är nu och att du på något sätt ändå är med mig. Jag älskar dig, för evigt!!!  ♥ ♥ ♥

Kram


Kommentarer
Postat av: Susanne A

fäller en tår Jag minns att din mamma så väl. Alla fikstunder hemma hos er när vi var små, alla telefonsamtal medan jag sökte jobb. Hon var en sån himla fin människa. Största kramizen till dig och din familj <3

2012-03-04 @ 19:25:18
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/
Postat av: Ida

Så fint skrivet! Styrka till dig!!!

2012-03-05 @ 14:43:10
URL: http://mittaktivaliv.wordpress.com
Postat av: Madde

Älskade vän. Ser knappt vad jag skriver mellan tårarna, kan inte i mitt liv föreställa mig den smärta du måste ha känt/känner. Tänker på dig!

2012-03-05 @ 19:28:33
URL: http://tildesmamma.webblogg.se/
Postat av: Carro, mamma till Neo

Jag håller helt och hållet med Madde, jag ser knappt var du har skrivit.. Usch vad hemskt! Styrke kramar till dig.



Tack för din fina kommentar :) Hoppas allt är bra med dig trots omständigheterna. Kramar.

2012-03-06 @ 09:38:00
URL: http://carolinekarlsson.webblogg.se/
Postat av: Annika K

Styrkekramar i massor till dig <3

2012-03-06 @ 19:52:30
Postat av: Malin svarar

Tusen tack för all er omtanke! Den värmer mitt hjärta. Stor kram

2012-03-12 @ 15:09:35
Postat av: Mari

Massor med kramar. Önskar jag hade läst inlägget tidigare men har legat nerbäddad i nästan tre veckor. Jag vet exakt hur det känns, har varit med om nästan exakt samma situation. Jag gråter och gråter för din skull och för min egen skull. SÅ orättvist det kan vara. KOmmer ihåg att det var så svårt att komma ihåg de fina minnena i början, kunde bara se hur hon såg ut när hon dog, och sjukhus vistelsen. Det blev lättare när de goda minnena tog över...men du har precis som jag ett hål i hjärtat som ALDRIG kan fyllas med något eller av någon, dock

gör det lite mindre ont..men saknaden är stor, varje dag.. Massor med kramar till dig Malin. du e inte ensam...KRAM

2012-03-12 @ 22:58:58
URL: http://mkemppainen.blogg.se/
Postat av: Malin svarar

Fina Mari.Tack söta fina för din kommentar. Ja du har ju själv gjort resan och jag håller med dig. Skickar stora kramar tillbaka

2012-03-15 @ 13:50:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0