Rehab

Idag träffade jag rehab-tränaren för att få ett utlåtande om mina knän. Mina krånglande knän har varit ett ständigt återkommande problem som följt med mig ända sedan barnsben. Jag har svårt att göra vissa saker, så som att kliva ner för större trappor och avsatser, ex kliva ner från ett flytt-släp som ett praktiskt exempel eller gå nedför en brant backe. Ska jag nedför en brant slänt måste jag backa ner för att överhuvudtaget ta mig fram. Utfall, sax-hopp och benböj är också lite kluriga för mig, likaså mycket hopp och löpning. Problemet är att det hugger till i knät och så hoppar de ur led, men hoppar lika snabbt tillbaka igen. Behöver jag säga att smärtan är total när det händer???
Allt detta gör att jag blir livrädd för att det ska hända, och jag undviker i största mån att utsätta mig för övningar som kan leda till ett knä ur led. Det begränsar mitt vardagliga liv ganska mycket och har gjort mig mer orörlig.



Sjukgymnasten tittade på mina knän och min rörlighet. Han prövade bland annat att skjuta knäskålen åt sidan för att se hur lätt den går ur led. Utlåtande var ju allt annat än kul att få höra. Jag har extremt rörliga knäskålar som går ur led utan egentligen speciell mycket kraft. Jag fick även pröva att spänna lårmuskeln för att se om knäskålen då jobbade sig tillbaka till sin naturliga bana. Det gjorde det givetvis inte.

Det jag ska göra är att försöka träna upp muskeln som sitter på insidan om knäskålen. Nu när han tryckte där var det helt mjukt och gjorde sjukt ont. Lyckas jag bygga upp muskeln där kan den hjälpa att hålla knäskålen på plats. Jag måste även jobba med att få igång min rörlighet. Han trodde att det skulle gå att träna mig till stora förbättringar men att det kommer att kräva ett enormt jobb av mig. Jag kommer även fortsättningsvis gå på rehab lite då och då för att få hjälp att bygga upp med övningar i rätt takt så jag inte skadar mer än bygger upp. Självklart sa han att det är svårt att säga hur bra det går att träna upp sig till, att det ändå kan behövas operation av ledbanden. Däremot har jag ju igen all träning för det underlättar för eventuell operation.

Blev lite deppig av resultaten även om det var väntat, för jag har ju känt att något är jäkligt fel. Nu återstår bara att satsa järnet och göra de övningar jag fått. Jag måste även försöka skrapa ihop pengar så jag har råd att regelbundet gå på rehad-träning. Nu ligger ju faktiskt ansvaret på mig för hur mycket bättre den kan bli. Mitt mål är ju att träna mig frisk så jag slipper operation.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0