Skelar



Jag håller rent på att bli galen. När jag var liten skelade jag väldigt mycket vilket resulterade i både glasögon och sk lappträning, när jag fick ha lapp för ena ögat. Det ena ögat blev bra av den träningen, det andra fick jag operera när jag var elva år. Den operationen var ingen lek kan jag säga. Har nog aldrig haft så jäkla ont som då. Minns att läkarna fick stoppa stolpiller flera dagar för min smärta eftersom jag skrek så mycket.

Allt har varit frid och fröjd- tills nu. Jag har börjat skela jättemycket på det öga som jag inte har opererat. Ett tag märkte jag det bara om jag var väldigt väldigt trött eller om jag hade druckit lite vin ;) Sånt kan jag ju ta. Nu på senare tid har det däremot blivit värre och värre. Jag får dubbelseende vilket gör mig helt knäpp och yr, plus väldigt illamående. Jag har problem med avståndsbedömning och perferiseendet.

Jag kan sitta och prata med någon och då vet jag inte om jag tittar rakt eller skelar. Det resulterar i att jag nästan mer fokuserar på hur jag ska koncentrera min blick än att höra på vad personen pratar om.
Ringde till Ögonkliniken och då visade det sig att jag behövde remiss från en optiker. Så i morgon har jag en bokad tid för synundersökning.



Läste lite på Vårdguiden angående detta:

När en vuxen plötsligt börjar skela beror det ofta på att en eller flera ögonmuskler är skadade eller förlamade. Det kan finnas många olika orsaker, till exempel diabetes, högt blodtryck eller hjärnskakning.

Skelningen och ögonens rörlighet analyseras av ögonläkaren eller en ortoptist, det vill säga en specialutbildad ögonsjuksköterska, för att se vilken muskel som inte fungerar eller om det finns någon annan orsak till besvären.

Om skelögdheten beror på en förlamning av en eller flera muskler måste orsaken utredas i samråd med en allmänläkare för att se om det finns några cirkulationsrubbningar. Det kan bli aktuellt med kontroll av blodtryck, analys av blod och urin samt röntgenundersökningar.

Jag måste ju erkänna att det känns så där när jag läser om det, mer info hittar ni på länken.

Kram






Kommentarer
Postat av: Marie

Lycka till hos optikern, hoppas det inte är så allvarligt, stackare

2011-10-07 @ 06:46:40
URL: http://mariegranelli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0