Blodtrycket igen

I måndags hade jag tid hos läkaren för att kolla blodtrycket och även denna gång var det för högt undertryck. Då testade hon när jag hade legat och vilat ett tag och fortfarande låg ner.. Fortfarande för högt undertryck, kring 95. Sen när jag satte mig upp och hon testade låg det på 105.. Och en puls på drygt 80... Inte bra. Hon lyssnade på hjärta och lungor men hörde inga blåsljud. Hon sa att jag egentligen skulle behöva blodtryckssänkande medicin direkt men att hon inte ville ge det riktigt än. Hon skickade nämligen en remiss till Sunderbyn för att jag ska få göra EKG-test under 24 timmar.. Så att det kan följa mig ett helt dygn och kanske kunna fånga upp när jag får hjärtklappning och sådana där "anfall". Hon sa att om de medicinerar mig så kan de kanske missa underliggande orsaker till detta.. De vill kolla så att det inte är något större fel på hjärtat. Läkaren tyckte jag var för ung för att ha både så hög puls och sånt högt undertryck utan anledning.. Så vi får väl se vad det visar. Tydligen var väntetiden jättelång, upp till ett halvår. Men hon skulle skriva att det var akut och att de skulle prioritera mig.

Under tiden har jag fått betablockerare som jag ska ta när jag får hjärtklappning för att sänka trycket temporärt.. Sen har jag fått göra vanligt EKG och en massa blodprover som jag inte än fått svar på. De skulle öven göra en remiss på ett arbets-EKG, där de kollar hur hjärtat slår medan man sitter på en motionscykel. Jag har även fått låna hem en blodtrycksmätare som jag nu ska använda under en vecka för att kolla värderna löpande under dagen. Har bara varit höga värden hela tiden. Som i morse när jag vaknade så tog jag blodtrycket innan jag ens hade klivit ur sängen, och hade ändå 100 i undertryck och 80 i puls. När jag sovit!! Känns inte alls bra. Tidigare har jag inte känt mig så orolig utan mest tänkt att det är lite högt och det säkert går att medicinera, men nu känner jag mig lite mer orolig.. Hoppas det inte är "något mer fel" än så...

Frågade även om jag kunde träna något nu men det ska jag inte göra så länge jag har känningar...vilket jag har dagligen.. Så ingen träning.. Känns ju inte heller bra... Blir ju helt otränad och går ju upp så lätt..

Ja ja, bara följa läkarens råd, och även hoppas att remissen går snabbt.



Idag har jag lämnat in bilen på rep igen, hoppas de gör det rätt denna gång. Ska hämta upp den i morgon. Nu ska jag lägga mig och i morgon ska jag unna mig en riktigt lååååååång sovmorgon. Sista dagen som ledig innan nya jobbet. Ska njuta för fullt..

Kram å god natt

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hoppas att du får EKGt snart så de kan få ordning på dig. Ta hand om dig och ta det lugnt. Kramizar i massor!

2009-10-14 @ 02:05:26
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/
Postat av: Emma Aludden

Jag håller tummarna att du ska få hjälp snart!

2009-10-15 @ 19:35:52
URL: http://blogg.aludden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0