Malins knäckiga äppelpaj

 
Jag har ju bakat en äppelpaj med sånt där riktigt knäckigt täcke, och den har blivit en succé varje gång jag bjudit på den. Jag lovade därför att dela med mig av receptet här på bloggen. Äpplena går ju givetvis att byta ut mot rabarber, blåbär eller andra bär.
 
4-5 äpplen av syrlig sort,t.ex Aroma el Gravensteiner
kanel
150g smör
2dl havregryn
2dl vetemjöl
2dl strösocker
1/2dl grädde,visp- eller mellan
1/2dl sirap
1/2tsk bakpulver
Lägg de skalade och skivade äpplena i en ugnsfast form och strö över kanel.
Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienserna.
Bred blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 25 min.
Servera pajen ljummen med vaniljsås eller glass.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0