Coachning och Fröken Prestationsångest

I onsdags var jag på mitt första jobbcoachmöte och trots de redan höga förväntningarna så blev det ännu bättre. Det var ett långt och givande uppstartsmöte, och jag var fylld med ny energi och en hel del nya saker att fundera på när jag gick därifrån.

Som "hemläxa" till nästa vecka ska mitt CV göras om för att på så sätt bli mer personligt och sticka ut i mängden. Det nya CV:et ska mailas in, tillsammans med en ansökan till en riktig tjänst jag vill söka, för att sedan få konstruktiv feedback från coachen. Känns väldigt bra.

Så nu sitter jag här vid datorn och sliter, klurar och funderar. Och raderar. Fröken Prestationsångest kom på ett oanmält, och ganska oönskat, besök. Det blev så tydligt för mig, för jag vet att min prestationsångest är min största fiende. Visst, det är bra att vara resultatinriktad och vilja göra sitt bästa, men det måste vara inom rimliga ramar. Och för att vara helt ärlig, när hon hälsar på så blir jag till slut mest apatisk, och får inget gjort. Första inpulsen igår var att jag "blev sugen på något" och började nervöst gå och öppna skafferiet för att se om något gott kunde finnas. Mitt i detta insåg jag vad jag höll på med. Jag var på väg att göra ett invant, och tryggt val, som jag vet fungerade förr. Men inte idag! Fan heller. Jag la mig istället på golvet och gjorde en avslappningsövning, och andades. Jag blev nöjd, att jag såg problemet, och löste det på ett annat sätt.

Så nu gäller det att blåsa upp mig själv, inse att jag är bra på mycket, och att jag faktiskt presterat många fina saker inom mina tidigare jobb...och få ner de på papper. Dags att hoppa utanför bekvämlighetszonen.



Bild som togs inför ett reportage jag gjorde när jag jobbade på Guiden.
Som vanligt är den proffsiga fotografen Johan Baggström på Ztudio som tagit den.

Kommentarer
Postat av: Madde

Jag blir så stolt över dig! Och det är så kul att läsa att du fixar det här trots att dina spöken knackar på och vill in. Jag skulle bara vilja slänga mig på första bästa flyg ner för en stor dos Malin är precis vad jag behöver just nu :) Stor stor kram till dig

2012-05-11 @ 22:29:56
URL: http://tildesmamma.webblogg.se/
Postat av: Susanne A

Jag gillar den bilden. Underbara glada och härliga Malin som jag så väl känner :)

2012-05-13 @ 21:27:21
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0