En ny värld har öppnat sig



Igår var jag på mitt besök på Sankt Eriks Ögonsjukhus. Som jag skrev tidigare är jag ju väldigt sjukhusrädd, men allt gick prima. Personalen var helt underbar och även miljön på Skelningsmottagningen kändes väldigt positiv. Jag kände mig nästan som när jag var liten eftersom skelningsmottagningen för vuxna är i samma lokaler som barnögon. Då kastades jag bakåt i massa minnen. Kommer ihåg hur jag och mamma var åtskilliga gånger med mina ögon när jag var liten. Hur jag fick träna ögat med att ha lapp för det...

Jag fick en supertrevlig kvinnlig läkare och bara hon tog mig i hand så försvann min nervositet. Hon gjorde flera olika typer av undersökningar och även hon kom fram till att jag skelade. Men sen kom bomben!

Jag har ju den senaste, kanske 7-10 åren, upplevt att jag, trots linser och glasögon, inte ser bra. Det har gjort mig smågalen att aldrig riktigt känna att allt är riktigt klart. Jag har flera gånger besök optikern (flera olika) för att kolla om jag fått försämrad syn, men alltid kommit fram till att jag har rätt styrka på de glasögon och linser jag har. Läkaren på Sankt Eriks kom fram till att jag har för stark styrka på de linser och glasögon som jag har haft i evigheter. Och det var verkligen ingen dålig skillnad. Min nya styrka på högerögat ska vara -3.0 (jag har haft -4.0) och på vänster ska jag ha -1.0 (jag har haft -1.75). Det var som en ny värld som öppnade sig för mig när jag fick testa med denna styrka. Här har jag alltså gått omkring med för starka linser i sjukt många år. Inte konstigt att jag har känt mig flummigoch fumlig.



Jag frågade henne hur i allsindar det är möjligt att det har blivit så fel hos de andra optikerna och hon tror att det beror på att jag gärna ser med ett öga i taget. Alla har ju ett dominant öga, mitt dominanta öga har alltid varit mitt högra, men nu när min syn på det högra är mycket sämre än det vänstra så har jag försökt byta över till att se med det vänstra istället. Därav har skelningen tagit ny fart.
Eftersom jag har skelat hela mitt tid har skelat så har jag fått jobba mycket hårdare med mina ögon. Då kan ögonen "krampa". Och krampar de när de gör synundersökning så blir värderna högre än vad de ska vara.

Så nu har jag beställt nya linser som jag förhoppningsvis får hem denna vecka. Därefter blir det att skaffa nya glasögon. Nu ska jag testa med detta ett tag för att se om skelningen kanske går tillbaka, annars ska jag kontakta henne igen för att se hur vi ska åtgärda det. Tydligen kunde ju den felaktiga skärpan förvärra skelningen.

Detta går nog till historien som mitt märkligaste (och trevligaste) läkarbesök genom tiderna.
Så nu kan jag verkligen säga att jag kommer att se världen med nya ögon.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0