Semlor

Efter önskemål, så kommer här receptet på semlorna jag brukar göra.





SEMLOR 12-15 st

Ugnstemp 250 grader

100 g margarin
3 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
1 dl socker
1 ägg
½ tsk hjorthornssalt
knappt 1 liter vetemjöl

Pensling:
1 ägg

Fyllning:
Inkråm från bullarna, grädde och riven mandelmassa brukar jag köra. Och gärna att du "gojsar" ihop allt i en bunke och sätter tillbaka i bullen. Toppa med grädde och sedan florsocker på toppen av locket.

Degen görs så här: 
Smält matfettet och häll i mjölken. Ljumma till 37 grader.

Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt salt, socker, degspad och ägg. Blanda i hjorthornssalt och mjöl efter hand och arbeta degen smidig och blank. Låt den jäsa 30 min i degbunken.

Ta upp degen på bakbordet och arbeta den ytterligare. Baka ut till runda bullar. Lägg dem på smorda plåtar eller bakplåtspapper. Jäs väl!

Pensla med ägg. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8-10 min. Passa ugnen, de bränns lätt!

Låt bullarna svalna. Skär av lock och gröp ur inkråmet. Fyll semlorna med fyllningen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0