Svanskoteproblem



Ni som känner mig vet ju att jag under en väldigt lång tid har haft rysliga problem med min svanskota. Jag har riktiga problem med att sitta ordentligt och ännu värre är det att exempelvis cykla. Av rädsla har jag dragit mig för att gå till läkaren och mest hoppats på att det ska gå över. Det har blivit precis tvärtom och jag har bara fått ondare och ondare. Så i måndags hade jag en inbokad läkartid för att kolla upp det.

Jag fick en jättetrevligt läkare, en kille som säkert inte var många år äldre än mig. Efter att ha pratat om hur min problembild såg ut så var det då dags för att undersöka ryggen och svanskotan. Det blev ju genast genant tyckte jag då jag var tvungen att klä av  mig tröjan och även dra ner byxorna en liten bit ner på skinkan. Han tryckte på ryggen och sedan på svanskotan. Då höll jag på att dö. Dels av smärtan, dels på grund av pinsamhetsfaktorn. Jag hade liksom inte räknat med att han skulle behöva ner och klämma mig i "myntfacket". Jag var svettig som få... Huvva.. Stackars kille!

Han, tillsammans med en ortoped konstaterade att jag lider av coccygodyni. Det är en inflammation i svanskotan som har uppkommit efter trauma mot svanskotan för flera år sedan. Med största sannolikhet hänger det ihop med när jag halkade in under min egen bil utanför Maddes uppfart. Då slog jag ju mig gul och blå, och fick även ett rejält slag mot både svanskota och huvud. Anledningen till att det inte går över själv är att jag ju alltid belastar min svanskota och då får den aldrig chansen att läka. Så nu fick jag antiinflammatorisk medicin som jag ska ta. Jag måste även inhandla en typ av sittring som jag ska använda när jag sitter ner för att avlasta svanskotan och göra så att det inte blir lika stort tryck på den. Snacka om pensionärsvarning;)



En sådan här dyna ska införskaffas och sedan släpas runt på dagligen. Måste skaffa mig en stor tygväska för att kunna rymma den på ett smidigt sätt.

Blir det inte bättre efter någon månads behandling kommer jag behöva få sprutor direkt in i själva svanskotan. Gode gud, låt mig slippa detta! Skulle inte heller sprutorna hjälpa så kan de i en sista utväg operera bort en liten bit av själva svanskotan men detta är tack och lov inte så vanligt. Jag hoppas helt enkelt att jag inte ska behöva vara det där undantagsfallet.



Läste lite på nätet och kunde hitta följande:

Smärtan behöver inte komma på en gång utan det kan dröja flera år innan symptomen börjar visa sig.

Oftast märker man detta om man sitter ned mycket men det kan även göra ont även om försökt att inte belasta svanskotan. Smärtan varierar från person till person och kan ha flera olika orsaker. Därför varierar även behandlingen och sjukdomsförloppet också. För vissa försvinner smärtan av sig själv medan andra kan behöva leva med smärtan livet ut. Det är fem gånger vanligare att kvinnor lider utav Coccygodyni då deras svanskota är mer utsatt. Smärtan beror på att svanskotan av någon anledning har blivit instabil vilket leder till en kronisk inflammation


Kommentarer
Postat av: Josefine

Hej Malin!

Jag googlade runt efter "svanskoteproblem" och hamnade på detta inlägg. Det du beskriver låter EXAKT som det jag nu upplever!! Jag är därför nyfiken på hur det gick med detta, nu två år senare? Blev det kortisonsprutor? Vore grymt om du ville maila till mig och berätta hur allt utvecklade sig...

Mvh
Josefine

Svar: Hej Josefine
Kul att du har hittat till min blogg, även om kanske anledningen inte är den roligaste.

Självklart kan jag berätta hur det har gått. Jag fick ju som sagt inflammatorisk medicin samt att jag skulle sitta på den där sittringen med hål för svanskotan. Det blev betydligt bättre efter ett tag, och då började jag slarva med sittdynan. Direkt kom det tillbaka. Så det var bara att börja om med den. Sakta men säkert blev det bättre och bättre, så jag slapp behandling med sprutorna.

Idag är det i stort sett bra. Den enda gång jag får ont är när jag cyklar (och vissa sadlar är värre än andra), plus om jag har suttit på stenhårt underlag en längre tid. Ibland kan jag plocka fram sittdynan här hemma får att vila lite extra.

Mitt råd är att verkligen låta svanskotan vila såååå mycket det bara går, och när det väl släpper så vila ännu mera. Det är lätt att det blommar upp igen.

Hoppas detta var till någon hjälp och hoppas även att du snart är utan problem!

Välkommen tillbaka till bloggen flera gånger!
Önskar dig en fin dag!
Malin

2013-04-04 @ 12:30:52
Postat av: Hanna

Hej Malin!
Jag fick denna diagnos fastställd på mig igår och sedan dess har jag googlat och googlat för att hitta information. Idag hitta jag din blogg och den var det mest hjälpsamma och informerande så jag förstod som jag kunde hitta!
Jag är själv 17 snart 18 och haft ont sen i mars ungefär. Så när jag läste ditt blogg inlägg och ditt svar på Josefins kommentar så känns det skönt och lite lugnande att veta att de kan bli bra!
Kändes ju sådär när man fick höra att man har en livslång sjukdom som knappt 18 åring
Mvh
Hanna!

Svar: Hej Hanna!
Blir glad över att mitt inlägg var till hjälp för dig. Hoppas verkligen du också blir bättre snart. Som sagt, var noga med vila n. Jag kan fortfarande känna av det om jag sitter extremt mycket på inte alltför ergonomiska sätt. Men är jag noga med att vila svanskotan blir det bra igen. Däremot fungerar cykling nu helt utan problem :). Hör gärna av dig med hur det går för dig. Jag håller tummarna. Stor kram Malin
Malin

2014-08-28 @ 09:51:14
Postat av: Manja

Hej!
Jag har precis samma problem med svanskotan som du beskrivit och jag pusslar med olika dynor för att kunna sitta. Den du har bild på verkar perfekt! Var får man tag i en sån??
Tack för en så informativ blogg!
Manja

Svar: Hej ManjaTråkigt att höra att du har samma problem med svanskotan. Jag var (och är) supernöjd med den dynan jag köpte, den avlastade fin och jag satt skönt under tiden. Du hittar den här http://webshop.uriform.se/index.php?route=product/product&path=66_116&product_id=3791
Jag köpte den direkt i butiken men såg att de gick att beställa därifrån nu. Och ett tips, fortsätt med dynan även när det börjar kännas bra. Jag var lite ivrig och slutade så fort det inte gjorde ont, men då kom det tillbaka. Efter det var jag väldigt noga att använda den och nu har jag inga problem längre. Lycka till!
Malin

2015-01-07 @ 20:01:08
Postat av: Tina

Hej,
Vad intressant att höra att det löst sig så pass bra för dig :-). Jag har haft problem i över tio år och gjort allt man tänkas kunna, allt från magnetröntgen, skiktröntgen, skelettröntgen, fysioterapi, olika sorts dynor, antiinflammatorisk behandling med medicin, you name it. Nu har jag blivit skickad på remiss till Södersjukhuset i sthlm för diskussion om ev borttagning av svanskotan, men det lockar ju inte direkt, det verkar riskabelt med många biverkningar.
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, vill inte heller behöva leva såhär resten av livet.
Nåt mer du blev informerad av angående sprutor och dess funktion?
Mvh Tina

Svar: Hej. Ledsen att mitt svar dröjt, missade helt din kommentar. Hoppas verkligen att det går åt rätt håll för dig. Nej tyvärr fick jag ingen mer info, och jag hade ju turen att det sakta blev bättre med antiinflammatorisk medicin och sittring. Men vägen ar lång. Önskar dig verkligen varmt lycka till!Kram Malin
Malin

2015-02-02 @ 20:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0