Biverkningar??

Jag äter ju blodtrycksmedicin sedan snart två månader tillbaka. Som det är nu är undertrycket fortfarande högt (kring 100-105). Blev så förbannat less idag.. Jag har ju fortfarande inte hört något om min remiss till Sunderbyn. Hur länge ska jag må så här? Är så förbannat slut hela tiden, skulle nog kunna sova 16 timmar per dygn om det nu bara hade gått.. Orkar ingenting.. Så ringde direkt till Fyslabb och klagade..och helt plötsligt gick det att skaka fram en tid för en av de två undersökningarna jag ska göra. Så nästa vecka ska jag göra arbets-EKG. Får se hur det går.. Den andra EKG-undersökningen blir nog först nästa år..

Känner mig ju så konstig hela tiden.. Efter en diskussion med underbara Elenora idag, kom vi in på biverkningar av blodtrycksmedicin.. Så nu har jag Googlat lite..

Följande gick att läsa om just min sort, de som jag har fetmarkerat är sånt som jag känner av....

Vanliga (fler än 1 person av 100 drabbas): Trötthet, huvudvärk, yrsel, kalla händer och fötter, låg puls, hjärtklappning, magsmärtor, illamående, kräkningar, diarré, förstoppning.

Mindre vanliga: Bröstsmärtor, viktökning, sömnstörningar, stickningar i huden, andfåddhet, förvärrade luftrörsbesvär, övergående försämring av hjärtsvikt. Under en hjärtattack kan blodtrycket sänkas kraftigt.

Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Ökad svettning, håravfall, smakförändringar, övergående nedsättning av den sexuella funktionen, mardrömmar, nedstämdhet, minnesstörningar, förvirring, nervositet, oro, hallucinationer, överkänslighetsreaktioner från huden i form av rodnad eller utslag kan förekomma och psoriasis kan förvärras, överkänslighet mot solljus, minskat antal blodplättar (trombocytopeni), långsam hjärtverksamhet, rubbningar i hjärtrytmen, vätskeansamling, svimningsanfall, leverpåverkan, synstörningar, öronsusning.

Enstaka fall av följande reaktioner har rapporterats: Ledsmärta, muskelkramper, muntorrhet, torra och irriterade ögon, allergisk snuva, nedsatt koncentrationsförmåga, vävnadsdöd (gangrän) hos patienter med svåra cirkulationsstörningar. Muntorrhet kan öka risken för hål i tänderna, därför är regelbunden och noggrann tandborstning samt tandskötsel viktigt.

Hur kul  är det här?? Är det meningen att det ska fortsätta?? Eller går det över med tiden?
Känner att jag håller på att bli galen..Kan jag inte bara få känna mig som vanliga glada Malin?? Som kan träna och leva normalt???


Kommentarer
Postat av: madde

2009-11-24 @ 21:38:45
URL: http://tildes
Postat av: Madde

Lilla vän, jag förstår att det är jobbigt med alla dessa biverkningar! Skönt att du fått tid nu för ett arbets-ekg! Hoppas du får bli frisk snart! :)

2009-11-24 @ 21:40:30
URL: http://tildesmamma.webblogg.se/
Postat av: Susanne

Va bra att du fått en tid! Kramizar!

2009-11-24 @ 22:03:55
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/
Postat av: Emma Aludden

Men stackare! Går det inte att prova byta till en annan medicin? Det kan säkert skilja mellan de olika preparaten. Jag fick äta Trandate och det fungerade jättebra för mig. Kram och hoppas att du får någon ordning på detta snart.

2009-11-24 @ 22:57:24
URL: http://www.aludden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0